Víte, jakými fázemi procházíte během spánku?

Někdo spí jako pařez, další jako dudek a jiní si užívají spánku spravedlivých. Těžko říct, jaké by bylo pořadí jednotlivých rčení, pokud by se hodnotila kvalita spánku. Třeba je ale dokážete seřadit podle fází, které v peřinách absolvujete.

Přestože strávíme spánkem přibližně třetinu našeho života, není stále jasné, co se v jeho průběhu přesně děje. Určitě nejde o zbytečnou ztrátu času, jelikož se při jeho nedostatku radikálně zhoršují psychomotorické funkce i soustředění. Jde o nezbytnou činnost pro správné fungování našeho organismu, přičemž je z hlediska kvality nezbytné, abychom prošli několika fázemi. Z toho důvodu se kupříkladu nedoporučují léky. Nejen že při dlouhodobém užívání svádí k návykovosti, ale taktéž jisté části spánku přeskakují a posílají nás rovnou do spánku hlubokého.

Z prvního kroku těsně před usnutím, během kterého se naše tělo uvolňuje a připravuje na odpočinek, se přesouváme do REM spánku (rapid eye movement). Charakteristický je pro něj rychlý pohyb očí pod zavřenými víčky. Pakliže hledáte fázi, při níž dochází k duševnímu uvolnění a jsou v ní nejčastěji přítomné sny, právě jste ji objevili.

Následující NREM spánek (non-rapid eye movement) se dělí na další čtyři stadia, kde například to poslední představuje nejhlubší spánek, z něhož se dá jen velmi těžko probudit. Krevní tlak klesá spolu s tlakem a regeneruje se především svalstvo.

Fáze se během běžného osmihodinového schrupnutí několikrát zopakují, přičemž je jejich přesná doba u každého člověka specifická. Mění se také s věkem. Jak již bylo řečeno, nejdůležitější je, abychom cyklus absolvovali celý. A toho docílíme hlavně pohodlnou postelí. Lůžka z moderních materiálů naleznete na internetu, kde získáte další potřebné informace k spokojené relaxaci.